Bara att leta vidare

Fick besked om det ena huset (min favorit) och det var bara att inse att vi får leta vidare. Huset ligger ju visserligen väldigt centralt här i Ed men det är definitivt inte värt 9.000 kr i kallhyra och det är utanför budgetram speciellt med tanke på att det bara är eluppvärmning i huset då deras pelletsbrännare är trasig så det kommer bli svindyrt att värma upp huset vintertid. Undrar lite hur de tänker när de sätter en sådan hyra.

På återseende!!

//Ellicka
Anna-Maria
2014-10-09 @ 08:12:37

Hej!

Tror du får räkna med 9000 kr i kallhyra, vi tittade på alternativ att hyra hus och de skulle kosta oss 14 000 i kallhyra för ett stor hus som skulle passa oss och då var de utanför Trollhättan. Så 9000 kr lät ju relativt billigt dock när man ser till sin egen plånbok så håller jag ändå med att de är dyrt men så är de. Tror även de är svårt för er att köpa ett hus då ni har fyra barn, vår bank i Grästorp sa att vi ska ha 30 tusen kvar att leva på efter att lånen är betalda varje månad. De har vi inte och kommer nog aldrig att ha heller. Så vi fick kolla med vår gamla bank, banker i stora städer brukar funka bättre att få huslån i från. Hoppas att de löser sig för er....

Svar: Jo hus kan vi inte köpa. Inte nu. Det går absolut inte. Och 9.000 är mycket för att vara i Ed. Fanns ju ett annat hus (mindre centralt dock) och de skulle ha 6.500 i kallhyra och då hade de ändå installerat bergvärme.
Ellicka

David
2014-10-10 @ 19:34:44

Jag måste kommentera det här, kan inte hålla tyst. Anna-Maria: Om en bank hade sagt så till mig, hade jag gått därifrån direkt. 30 000 kr att leva på efter huslånen är betalda, alltså? Jomenvisst. Uppe bland molnen kanske? Eller i den övre medelklassen.

Vi är ute efter ett hus som kommer att kosta ungefär det vi ligger på nu i månaden (gärna billigare naturligtvis). Alltså 7.500-8000 kr inklusive värme och el. Jag kan tänka mig 9000 kr/månad men då ska ALLT ingå. Värme, el, sophämtning, bredband osv. Bostadsmarknaden ser lite annorlunda ut här.

Vi kan inte köpa hus eftersom vi inte kan få lån, så enkelt är det. Det är bara jag som jobbar just nu och det räcker inte så långt det. Dessutom är det ett "lågavlönat" jobb och vi är inte så populära hos bankerna.

Det kommer absolut att lösa sig för oss, det vet jag. Men jag har nu ett jobb efter många år i arbetslöshet, och det är jag väldigt tacksam för. Vi bor jättefint här och vi har god tid på oss att hitta "rätt" hus. Så jag är nöjd med hur vi har det nu.

Svar: Samma här älskling!
Ellicka

Anna-Maria
2014-10-16 @ 08:16:00

Hej David!

Jo vi hade ju inget annat val att gå därifrån då vi inte har de summorna efter lånen är betalda.

Jag tror de är svårt att hitta ett hus där ni får allt för 9000 kr. Då vi hittade ett för 14000 å då var ju inte allt med där heller.

Nu med vårat nya hus med lån så betalar vi väl 4000 kr + soppor, värme, (slamsugning dock är bara slamsugning 1-2 ggr per år och sotning.) Så ca 7000 i månaden i snabba svängar. Då har vi jobb båda två men inga högavlönade jobb utan lågavlönade och vi klarar oss bra och kan leva gott. Vi kollade på att sätta oss i en lägenhet 4-5 rum och kök och de skulle kostat oss mellan 10000-14000 kr å vissa var bara kallhyra, men för oss löste de sig till slut så jag hoppas att de gör de för er med.
/AM

Svar: Vi bor i en 4a nu och vi betalar ca 7.000 och då ingår värme så jo, här är det billigare att hyra än i Trollhättan. Så är det.Är lite nyfiken på hur stort det där huset var som ni hittade för 14.000 i månaden?
Ellicka

Anna-Maria
2014-10-17 @ 11:56:16

Hej David!

Minns inte men mellan 140 eller 200 kvm, men som sagt jag vet att man inte kan jämföra Trollhättan med Ed men detta var utanför Trollhättan. Å när vi väl hittade huset vi köpte så var de långt i från priserna i Trollhättan där husen ligger på över miljonen å sådan hus finns i Ed med.

Jag tror vi ändå tänker lika och jag tror heller inte att ni letar efter de dyraste husen. Å jag kan hålla med dig, men nu skriver jag bara om hur de är, vi har letat hus i flera år för att hitta de vi söker och när banken i Grästorp sa nej så tänkte vi att då kollar vi på att hyra men de var ju lika dyrt som att hyra lägenhet. Men visst jag tror säkert att de finns hus som inte är jättedyra att hyra med frågan är bara var i den storleksklassen vi behöver. Nä nu får vi väl avsluta denna diskussionen innan vi blir sura på varann;-)

å jag hoppas faktiskt på att ni hittar de ni letar efter, för känslan att bo i ett hus går inte att jämföra med lägenhet och Hanna jag vet att du har pratat om hus länge:-)

Svar: Jo det är skillnad mellan hus och lägenheten och vi har längtat läänge båda två. Nu har vi ju inte bråttom så vi lär ju hitta det vi söker till slut :-)
Ellicka




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0